Jedním z chybějících článků umožňujícím dotažení digitalizace, primárně obchodních procesů, byla donedávna široce dostupná autentizace osoby, se kterou jste jako firma ve vzdáleném kontaktu. Tedy s potenciálním klientem, který má zájem koupit vaše produkty nebo služby. Penetrace občanského průkazu s "čipem" a schopnost ho použít pro autentizaci, je stále na velmi nízké úrovni. Před několika měsíci se ale objevila služba, kdy autentizaci provádí místo státu komerční sektor, v našem případě banky, které vytvořily novou službu autentizace poskytovanou jimi zřízeným subjektem, tedy Bank ID. Bank ID nabízí všem poskytovatelům možnost využít toho, že banky své klienty v minulosti ztotožnily a mají tudíž jistotu o jejich identitě a prostřednictvím platformy Bank ID jsou schopny tuto identitu zaručit také pro další poskytovatele.
Je tím digitalizace procesů vyřešena? Zdaleka není. Je to jen první krok, když víte, s kým se vzdáleně "bavíte". Druhou podstatnou částí je, že při nákupu vašich služeb a produktů, i když často nehmotných, je třeba, aby klient projevil konsensus podpisem vaší smlouvy, smluvních podmínek apod. Navíc nechcete li klienta hnát k notáři nebo na poštu pro validaci jeho podpisu, musíte ho dostat stejně alespoň jednou k vám na pobočku, nebo za ním alespoň někoho poslat, aby jeho totožnost ověřil a sledoval, že to je skutečně on, kdo dokumenty podepsal. Chcete li tento proces digitalizovat, dostanete se maximálně k tomu, že zavedete dynamický biometrický podpis a váš obchodník nechá klienta podepsat smlouvu na tabletu po tom, co se ujistil, že je to ta správná osoba. Někdy kontrakt musí podepsat více osob a to je potom teprve časová zátěž dát vše dohromady.
Je tedy nějaká čistě digitální cesta? Ještě v tuto chvíli není, ale velmi brzy bude. Společnost Bank ID připravila novou službu Bank ID Sign, která každému uživateli Bank ID, čili vašemu potenciálním klientovi, tuto službu automaticky zpřístupní. Očekávání je někdy do konce roku 2021. Klient, který se přihlásí do vašeho systému pomoci Bank ID, bude moci podepsat zaručeným elektronickým podpisem, to slovo zaručený je velmi důležité, dokument ve formátu PDF.
Zaručený elektronický podpis je podpis na úrovni ověřeného podpisu, kde došlo ke ztotožnění podepisujícího. Dokument není uzavřen, tedy bude moci být podepsán více osobami. Budete moci přidat také časové razítko.
Je tím vše vyřešeno? Jste schopni nabízet služby jedním kanálem čistě digitálně 24/7 ? Bohužel stále ještě ne. Řešení je však již čistě ve vašich rukou. Bank ID Sign vám nabízí vehicle, prostředí, ve kterém lze podepisování realizovat, ale důležitá je integrace s vaším back office informačním systémem. My v AP Consulting jsme schopni vám pomoci s tím, jak tuto integraci realizovat.
Na závěr jen několik čísel z obdobných řešení v zahraničí: 70% klientů uzavřelo smlouvy mimo běžnou pracovní dobu 20-90% bylo snížení nákladů na onboarding klienta v závislosti na službě 500% byl nárůst online prodeje služeb, u kterých je vyžadován podepsaný kontrakt 50% klientů nikdy nebylo fyzicky na pobočce
Комментарии